Konsten att välja sökord
Måndag den 14:e januari 2013Att bli hittad av kunder på nätet är ju i stort beroende av hur högt man hamnar på sökning i sökmotorer. Optimering av sin position i sökmotorerna börjar med att hitta rätt sökord att fokusera på. Hur vet man då vilka sökord som fungerar?
Hitta dina sökord
Det lättaste sättet att hitta sina sökord är att tänka att man skall beskriva sin verksamhet i några få ord. Det kan ju också vara frekventa ord i de texter som finns, eller kunna läggas in texter utan att den blir förstörd.
Är det rätt sökord?
När man är insatt i sin verksamhet kan man använda sig av facktermer på ett naturligt sätt, men man måste tänka på vem det är som söker. En städfirma kanske talar om sin personal som "hygientekniker" men de som söker kanske snarare söker på "lokalvårdare" eller ännu vanligare "städare". Rätt ord kan alltså vara sämre som sökord.
Enkelhet framför allt
Om de man vänder sig till är insatta i fackuttrycken som används så kan ju detta vara bra sökord, men annars kanske man måste förenkla sina ord. Tänk dig att du själv skall söka efter det ni erbjuder, eller be någon som inte är lika insatt att säga vilka ord de skulle använda.
Hjälp på traven
Med hjälp av verktyg som Google Analytics och Google AdWords kan man se vilka sökord som lett besökare in på sidan och justera sökbegreppet för sidan.