Sökmotoroptimering och e-handel
Måndag den 14:e januari 2013En e-handel har ju en stor mängd information som skall administreras och att tänka på sökmotoroptimering utöver detta kan kännas frustrerande. Det behöver inte vara så besvärligt.
E-handelslösning
Grunden för sökmotoroptimeringen ligger ju i hur själva e-handelssystemet är uppbyggt. Genom att använda sig av den information som finns till varje produkt och kategori så kan man få en bra sökmotoroptimering utan större ansträngning. Det man kan titta efter är att sökvägarna innehåller sökord och att den information man anger på varje produkt även hamnar i metadatat. Kan man dessutom finjustera dessa värden i efterhand är det ett plus.
Skriva texter
Att skriva sina egna texter istället för att kopiera från leverantör är ett stort plus. Man kan ju då fokusera på de sökord man vill använda. Att lägga tid på välskrivna texter är ett stort plus - både för sökmotoroptimering och för kunderna.
Tänk ett steg till
När man skriver en text för en produkt är det bra att tänka ett steg till vad det är en kund skulle söka på för att hitta den produkten. Förutom den uppenbara beskrivningen av produkten kan man ju även se till att få med dess användningsområden. Då får man ju ett större träffområde för sin produkt.