Black Friday - allt större i Sverige
Fredag den 13:e november 2015Sen tidigt 2000-tal har man i USA haft Black Friday - en massiv rea som infaller dagen efter Thanksgiving. I Sverige var det först 2013 som det gjordes försök med rea denna dag och sen dess har det blivit tradition här också.
I år infaller Black Friday den 27 november, så det är hög tid att planera om man vill ta del av den uppmärksamhet som det får. Här är några tips på hur man kan tänka som e-handel:
- Se till att dina erbjudanden lockar mest
Det handlar så klart om att synas, men det viktigaste är att dina erbjudanden är bra. Fundera på vad som kan användas för att få kunderna till din butik istället för konkurrentens.
- Gör det tydligt på webben att du har erbjudande för just Black Friday
När besökarna kommer till din webbsida skall det vara tydligt att du kommer ha specialerbjudanden på Black Friday. Vissa "byter ut" hela startsidan så det är väldigt tydligt att de som letar erbjudanden har hamnat rätt.
- Se till att din sida funkar bra i mobilen
Detta är ju alltid ett bra råd, men det skadar inte att upprepa! Mer än varannan användare besöker nu via mobilen, enligt vissa undersökningar. För just Black Friday har besökarna ännu mindre tålamod.
- Var redo för anstormningen
Se till att klara av den ökade traffiken och ökade mängden ordrar. Ett positivt problem, men det är viktigt att sidan klarar den belastning som kan bli. Även logistiken i hanteringen av ordrarna är viktigt för att det inte skall bli en för stor propp i den normala verksamheten efter Black Friday