Hummingbird och Penguin 2.0 - nya algoritmer från Google
Måndag den 30:e december 2013Google uppdaterar ju hela tiden sina algoritmer för att producera fram bättre och bättre resultat vid sökningar. I sökmotorernas början var man tvungen att anpassa sin sökning för att träffa rätt, men Google och andra sökmotorer strävar efter att anpassa sig för att hitta det man menar när man söker. Två nyheter är Hummingbird och Penguin 2.0. Den ena vill snabbt hitta det sökarna menar och den andra hindrar sidor som inte har relevant information att lura sig in i resultatet.
Hummingbird
Om vi börjar med Google Hummingbird så är målet att en Google-sökning skall förstå vad sökningen skall mena och även förstå mer vad sidorna handlar om. Så istället för att försöka tala om alla möjliga varianter av ett ord som man vill bli hittad på, så skall, i teorin, Google förstå vad sidan handlar om och man kan istället mata Google med annan information som var man finns och vilka öppettider man har.
Vad det innebär för sökmotoroptimering är väl ännu inte helt klart, men förhoppningsvis skall sökresultaten vara mer rättvisande. Google har ju oftast tillgång till mer information vid sökningen (historik, position, osv) vilket då skall kunna användas. Om man alltså söker på "Vilken är den närmast butiken att köpa en iPhone 5S?" så skall Hummingbird kunna förstå bättre vilka ord som är viktiga (butik, iPhone 5S) och också av ordet "närmaste" kunna avgöra att man nog vill ha en fysisk butik som är nära den position man har för tillfället.
Penguin 2.0
Penguin har funnits med ett tag. Målet med algoritmen är att stoppa sidor som inte följer Googles regler för sökmotoroptimering. Man har alltså förbättrat denna algoritm som fokuserar mycket på att blockera länkfarmer. Om man skött sin sökmotoroptimering rätt skall man antagligen inte påverkas annat än i positiv riktning. Som alltid är det ju bäst för sin sida och besökare om man har kvalitativt och relevant material på sidorna.