Hummingbird och Penguin 2.0 - nya algoritmer från Google



Google uppdaterar ju hela tiden sina algoritmer för att producera fram bättre och bättre resultat vid sökningar. I sökmotorernas början var man tvungen att anpassa sin sökning för att träffa rätt, men Google och andra sökmotorer strävar efter att anpassa sig för att hitta det man menar när man söker. Två nyheter är Hummingbird och Penguin 2.0. Den ena vill snabbt hitta det sökarna menar och den andra hindrar sidor som inte har relevant information att lura sig in i resultatet.

 

Hummingbird

Om vi börjar med Google Hummingbird så är målet att en Google-sökning skall förstå vad sökningen skall mena och även förstå mer vad sidorna handlar om. Så istället för att försöka tala om alla möjliga varianter av ett ord som man vill bli hittad på, så skall, i teorin, Google förstå vad sidan handlar om och man kan istället mata Google med annan information som var man finns och vilka öppettider man har. 

 

Vad det innebär för sökmotoroptimering är väl ännu inte helt klart, men förhoppningsvis skall sökresultaten vara mer rättvisande. Google har ju oftast tillgång till mer information vid sökningen (historik, position, osv) vilket då skall kunna användas. Om man alltså söker på "Vilken är den närmast butiken att köpa en iPhone 5S?" så skall Hummingbird kunna förstå bättre vilka ord som är viktiga (butik, iPhone 5S) och också av ordet "närmaste" kunna avgöra att man nog vill ha en fysisk butik som är nära den position man har för tillfället.

 

Penguin 2.0

Penguin har funnits med ett tag. Målet med algoritmen är att stoppa sidor som inte följer Googles regler för sökmotoroptimering. Man har alltså förbättrat denna algoritm som fokuserar mycket på att blockera länkfarmer. Om man skött sin sökmotoroptimering rätt skall man antagligen inte påverkas annat än i positiv riktning. Som alltid är det ju bäst för sin sida och besökare om man har kvalitativt och relevant material på sidorna.

 

 

Taggar: SEO

Vad har hänt senaste 10 åren inom SEO?



Vad finns det att tänka på inom SEO? Det talas fortfarande en hel del om Googles olika algoritmer för sökning och indexering på nätet. Men ska vi vara riktigt ärliga så kom ju faktiskt Penguin, Panda och Hummingbird redan 2011–13, och sedan dess har det inte hänt så värst mycket mer. Läs vidare

Mobilanpassade hemsidor får ökad betydelse



 

Det är definitivt ingen nyhet att många av oss använder mobila enheter för att surfa på internet. Till skillnad från våra datorer är det otroligt mycket lättare och bekvämare att ta med oss våra mobiler överallt. Läs vidare

Sökmotoroptimering 2016



Nytt år med nya möjligheter. Sökmotoroptimeringen har under de senaste åren förändrats otroligt mycket. Vad kommer hända 2016?

Läs vidare


Varannan besökare från mobil enhet



I en undersökning gjord av Pinberry har man konstaterat att 50% av besöken kommer från mobila enheter.  Och Google säger att mer än hälften av sökningarna sker mobilt.

Hur påverkar det din sajt?

Läs vidare

Black Friday - allt större i Sverige



Sen tidigt 2000-tal har man i USA haft Black Friday - en massiv rea som infaller dagen efter Thanksgiving. I Sverige var det först 2013 som det gjordes försök med rea denna dag och sen dess har det blivit tradition här också.
Läs vidare

Komplett betallösning för e-handlare



Billmate Simple är en svenskutvecklad betalningslösning som låter alla ta betalt på nätet, oavsett om man marknadsför sina varor i en annons, en blogg eller i ett nyhetsbrev. Läs vidare


Hur fungerar en sökspindlar?



Förenklat är sökmotorernas mål att samla information från världens alla sajter, för att sedan kunna presentera ett så relevant sökresultat som möjligt för dig som googlar. Läs vidare

SEO = En långsiktig investering som kan ge stor avkastning och konkurrensfördelar



I Sverige innebär sökmotoroptimering nästan uteslutande att arbeta med Google som marknad, men i andra delar av världen sker optimering bland annat mot Microsofts sökmotor Bing, ryska Yandex eller kinesiska Baidu. Läs vidare

Inbound Marketing!



Inbound marketing = Vinnande marknadsföring!

Vi rekommenderar att besöka Argonova Systems webbsida regelbundet. Här hittar ni alla intressanta tips om modern marknadsföring!

Läs vidare


Bloggtips!



På Argonova.se finns flera blogginlägg med tips och råd angående hur man kan jobba med sin SEO. För dig som är intresserad av marknadsföring på internet rekommenderar vi att besöka sidan regelbundet. Här nedan tipsar vi om tre intressanta artiklar inom SEO.

Läs vidare

Hummingbird och Penguin 2.0 - nya algoritmer från Google



Google uppdaterar ju hela tiden sina algoritmer för att producera fram bättre och bättre resultat vid sökningar. I sökmotorernas början var man tvungen att anpassa sin sökning för att träffa rätt, men Google och andra sökmotorer strävar efter att anpassa sig för att hitta det man menar när man söker. Två nyheter är Hummingbird och Penguin 2.0. Den ena vill snabbt hitta det sökarna menar och den andra hindrar sidor som inte har relevant information att lura sig in i resultatet.

Läs vidare

Google Analytics - några trender 2013!



Google Analytics är idag förmodligen det mest använda mätverktyg för analys av trafik till webbplatser. Google Analytics gör att du kan du sätta upp mål, följa upp dina mål och analysera resultatet för att öka din sajts intäkter. Läs vidare


Så skriver du för Google



När du skriver för webben skriver du både för besökare och sökmotorerna.

Många undrar hur man ska skriva och formulera texter för att en sida ska hamna högt i sökresultatet. Att skriva sökmotorvänliga texter är en viktig del i optimeringsarbetet för din webbplats. Läs vidare

Snapback på domäner



Ett domännamn kan vara väldigt värdefullt. En domän med många inlänkar och ett namn som hamnar högt på sökmotorerna är guld värt, men det tar tid att arbeta in sitt namn. En sätt att spara tid och pengar på är att köpa en domän som redan finns. Vid så kallad snapback registrerar man ett utgående domännamn och får en domän med PageRank på köpet. Läs vidare

Så väljer du domännamn



Att bestämma vad man ska ha för domännamn kan vara en svår uppgift. Ingen vill förlora besökare på grund av att adressen är svår att komma ihåg eller svår att stava till. Samtidigt ska adressen gärna skvallra om vad man jobbar med eller säljer. Läs vidare


4 tips för bättre SEO



SEO handlar om att göra en webbsajt synlig på sökmotorerna. Sökmotorerna är en av de viktigaste marknadsföringskanalerna och en bra placering innebär stora fördelar för ett företag och möjlighet att nå fler kunder och öka sin försäljning.

Läs vidare

Sökmotoroptimering och e-handel



En e-handel har ju en stor mängd information som skall administreras och att tänka på sökmotoroptimering utöver detta kan kännas frustrerande. Det behöver inte vara så besvärligt.

Läs vidare

Konsten att välja sökord



Att bli hittad av kunder på nätet är ju i stort beroende av hur högt man hamnar på sökning i sökmotorer. Optimering  av sin position i sökmotorerna börjar med att hitta rätt sökord att fokusera på. Hur vet man då vilka sökord som fungerar?

Läs vidare


Vi bloggar om sökmotoroptimering



Förutom det innehåll som finns på denna sida - om hur vi på Argonova Systems arbetar med sökmotoroptimering - så kommer vi löpande att blogga om nyheter och tips i detta ämne.

Läs vidare