Mobilanpassade hemsidor får ökad betydelse
Måndag den 23:e maj 2016
Det är definitivt ingen nyhet att många av oss använder mobila enheter för att surfa på internet. Till skillnad från våra datorer är det otroligt mycket lättare och bekvämare att ta med oss våra mobiler överallt.
Över 50 % av internettrafiken kommer idag från mobila enheter och detta är en siffra som bara kommer att öka. Dock hade enbart 52 % av världens största företag uppdaterade mobilvänliga hemsidor 2015.
Ny uppdatering från Google
Då det mobila surfandet stadigt ökar introducerade Google en uppdatering som gick under namnet ”Mobilegeddon” i april 2015. Denna uppdatering innebär att mobilanpassade sidor blir en rankningsfaktor när du söker via mobila enheter. Mobilanpassade hemsidor kommer helt enkelt upp först i träfflistan när du söker på något.
Då mobilanvändandet ständigt ökar vill Google lägga stort fokus och press på företag att göra sina hemsidor mobilvänliga. Företag måste komma ikapp utveckling och anpassa sina sajter så att användarna får den bästa möjliga upplevelsen. Det ska helt enkelt vara möjligt att få en lika god användarupplevelse oavsett om du surfar på din dator, mobil eller iPad.
Läs om trender på Google just nu!
Hur ser en mobilanpassad hemsida ut?
För att en hemsida ska klassas som mobilanpassad bör den uppfylla vissa kriterier. Här kommer några exempel:
-
Texten ska gå att läsa utan att användaren behöver zooma eller nypa för att se texten.
-
Det ska vara enkelt för användaren att hitta det denne söker. Tänk på användarens vanligaste mål och hur du kan göra det enkelt för denne att utföra dessa.
-
Hela innehållet ska kunna visas på skärmen så att användaren inte behöver navigera i sidled.
-
Sidan ska laddas snabbt.
-
Länkarna ska inte ligga för tätt då detta kan göra att användaren har svårt att komma åt en enskild länk i menyn.
-
Sidan ska inte använda sig av teknik som inte är mobilvänligt, som Flash.
Varför är det viktigt med en mobilanpassad hemsida?
Förutom att det blir alltmer vanligt att vi använder oss av mobilen för att surfa på internet finns det några andra viktiga punkter som belyser vikten av en mobilanpassad hemsida:
-
Högre rankning. Vid sökning från mobiler kommer hemsidor med innehåll anpassat för mobilen att rankas högre än de som inte har uppdaterat sina hemsidor.
-
Ökad användarupplevelse. Användare kommer mycket troligare att stanna kvar på hemsidor som har ett lättnavigerat innehåll. Många finner det frustrerande att behöva zooma in texten och scrolla runt för att se vad det står på sidan. Chansen att användaren ska återvända till hemsidan eller leta upp den på sin dator senare är således inte särskilt hög om den inte är enkel att läsa.
-
Ökade intäkter. Enligt en undersökning leder 90 % av all sökning från en mobiltelefon till ett köp eller ett besök på ett företags hemsida.
Tips till att anpassa hemsidan för mobiler
För att anpassa din hemsida för mobiler finns det ett par saker som du kan tänka på.
-
Mobilvänlig sida. För att försäkra dig om att din sida behöver uppdateras kan du söka på sidans URL från din mobil. Om du inte ser att din sida visas med ordet “mobilvänlig sida” bör den uppdateras.
-
Testa sidan. Använd Googles test för att se om sidan är mobilanpassad. I testet görs en kontroll av sidans funktionalitet. Om sidan inte skulle bli godkänd behöver den uppdateras.
-
Använd en responsiv design. Det är rekommenderat att använda responsiv teknik när du bygger din hemsida. Detta innebär att sidan automatiskt anpassar sig till olika enheter, som mobilen eller surfplattan. I och med detta blir upplevelsen av sidan lika bra och tydlig oavsett plattform.
Det är mycket att tänka på när hemsidan ska göras mobilvänlig. Ta kontakt med din leverantör om du inte känner att du själv kan uppdatera din hemsida.