Så skriver du för Google
Måndag den 10:e juni 2013När du skriver för webben skriver du både för besökare och sökmotorerna.
Många undrar hur man ska skriva och formulera texter för att en sida ska hamna högt i sökresultatet. Att skriva sökmotorvänliga texter är en viktig del i optimeringsarbetet för din webbplats.
Till att börja med är innehållet viktigast. Texten ska vara intressant och kopplad till den aktuella sökfrasen. Google gillar texter så skriv gärna grundligt och detaljerat. Tänk också på dina besökare. Lever innehållet och texterna inte upp till deras förväntningar kommer de snabbt överge din sida för en annan, och det kommer Google upptäcka. SEO och webbstrategi handlar ju inte bara om att driva trafik och besökare till en webbplats utan har också ett stort värde för att öka förståelse för tjänster och produkter.
Sökordens placering
För de texter du skriver bör det primära sökordet förekomma i sidans Title, rubrik, underrubrik, mellanrubrik och några gånger i brödtexten. Försök placera sökorden så tidigt som möjligt i texten men inte för ofta, texten måste uppfattas som varierande och naturlig. Det samma gäller länkar, länktexterna får inte vara för offensiva om de ska falla Google i smaken.
Skaffa inlänkar
För att hamna högt i resultatlistan är det också viktigt med inlänkar. Det finns flera olika metoder för att få inlänkar. Man kan kontakta bloggare och andra sajtägare för att komma överens om ett utbyte av länkar och innehåll. Men tänk på att göra det successivt. Sökmotorerna måste uppfatta det som en naturlig och jämn tillströmning av länkar. Det fungerar inte att spamma ut innehåll och länkar. När man arbetar med sökmotoroptimering måste man jobba försiktigt och ha tålamod.
Genom att följa dessa råd kommer dina texter med stor sannolikhet bli mer uppskattade av Google. Har du frågor eller vill ha professionell hjälp så är du välkommen att kontakta oss på Argonova. Vi har lång erfarenhet av webbstrategi och sökmotoroptimering.