Sökmotoroptimering 2016
Fredag den 15:e januari 2016Nytt år med nya möjligheter. Sökmotoroptimeringen har under de senaste åren förändrats otroligt mycket. Vad kommer hända 2016?
När man pratar om sökmotoroptimering så pratar man ju i regel om att få hög position i Googles sökresultat på sina utvalda sökord. Google har ju gjort stora förändringar i sina sökalgoritmer. Det som förut fungerat är idag förlegat och kan i vissa fall vara rent skadligt för SEO. Målet är ju såklart att innehållet på sidan skall vara så relevant som möjligt till det som söks. Så att skriva bra innehåll är ju alltid det första steget. Men sen kan man notera en del intressanta saker, som kanske är lite nytt.
1a i sökresultatet = bäst?
Målet med SEO är att hamna högst upp i en sökning, eller hur? Svaret är nog: Nja. En viktig faktor är ju vilket sökord det är man är högst på. Även om själva ordet är relevant för ens verksamhet så kan det ju vara relevant i andra sammanhang. Googles resultatlista är ju inte längre bara en lista med länkar, utan där finns ju annonser, bildresultat, lokala sökresultat, videor, och mycket annat som kan ta uppmärksamhet från det högst placerade resultatet. Gör en googling på sökordet och se hur mycket "störande" element det finns.
"Rika utdrag"
Så kallade "rich snippets" är en vanligare form av sökning. Där handlar det alltså om att den som söker inte bara skriver sökord utan en hel mening i form av en fråga. Google kan ibland presentera detta i en mer strukturerad och lättläst form i sökresultatet. Vilka frågor är vanliga att dina kunder ställer? Testa att googla dessa.
Fortsatt mobilsurf
Surfande på mobila enheter kan man förutsätta kommer nå nya rekordsiffror. Google väger ju in om sajten är mobilanpassad och detta kommer säkert förfinas.